čtvrtek 5. února 2015

Líný recept

Jednou jsem byla u kamarádky, kterážto byla zrovna na dietě kvůli ekzému svého kojeného syna a pohostila mě částí svého oběda: cuketou s rýží a olivovým olejem. Musím říct, že jsem tomu jídlu propadla. Je to rychlé, ingredience jsou většinou doma nebo v sámošce za rohem, poměrně výživné, když použijete tmavou rýži (bílkoviny doplním přes den něčím jiným, případně, když jsem hodně rozmařilá, přidám do toho kousek libového masa) a neokořeněnou variantu můžou jíst i kojenci.

Základní verze:

- cuketa
- rýže
- olivový olej
- sůl a pepř

Nakrájenou cuketu orestuju na olivovém oleji (nebo na jiném, pokud nechcete olivový olej používat k tepelným úpravám), na to nasypu rýži a nechám ji trochu opéct, zaliju potřebným množstvím vody a nechám ji pomalu vyvařit tak, aby rýže zároveň změkla. Než se jídlo dovaří, přimíchám sůl, pepř dle chuti a příjemnou dávku olivového oleje.

Jiné verze:

Můžeme před cuketou na pánvi opéct libov(oln)é maso, přikrájet čerstvou zeleninu, nějakou zeleninu přidat i na pánev. Variantu s tmavou, neloupanou rýží dělám tak, že rýži uvařím zvlášť a pak ji přimíchám už hotovou, vaří se totiž o víc jak půl hodiny déle než bílá rýže, takže by se cuketa k smrti rozvařila. Když nemáte cuketu, můžete ji nahradit dýní, lilkem (paprikou, mrkví, žampiony:), rýži zas třeba bulgurem, ale pak už to není tohle jídlo. :-D Kombinace rýže, cukety a olivového oleje mi jednoduše chutná.

Dětská verze:

Pro dceru ji připravuji trochu jinak. Kojenci do 1 roka prý nemají jíst jídlo smažené, proto rýži připravím podle návodu v kastrůlku a v jiném cuketu zbavenou semínek uvařím na páře, zakápnu olivovým olejem a nesolím ani nepepřím. Podle věku dítěte a schopnosti poradit si se sousty mixujeme. Opět je možné přikrájet vařené libové maso nebo jinou zeleninu. :-) Zatím dávám dceři kulatozrnnou rýži, protože má malá zrníčka a po uvaření je pěkně oslizlá, takže se malé dobře jí.

1. P.S.: Pokud byste už už chtěli litovat mého muže, cože mu to vařím za podivné zdravoty, tak vás mohu uklidnit: tohle jídlo dělám obvykle jen sobě a malé.

2. P.S.: Půst se blíží a tohle jídlo v základní verzi neobsahuje vůbec nic živočišného a je takové ideálně prosté, pro dobu postní je možno snížit třeba i množství oleje, pepře...

Její a moje

Žádné komentáře:

Okomentovat

Genealogické objevy: Tragédie ze školní kroniky

Kdykoli objevím nějakého svého předka v matrice, mám radost, ale poštěstilo se mi ještě něco lepšího. Objevila jsem záznam o svém prapradědo...