čtvrtek 20. září 2012

Můj recept na drobenkový koláč - experiment č. 1

To jsem se včera takhle probudila s chutí upéct koláč (divný), a protože mi před odpolední směnou zbýval čas, dala jsem se do díla. Zpočátku, po vytažení z trouby, vše ukazovalo na katastrofu, ale když jsem se vrátila z práce, stal se z mého tekutého rozňahňaného blemcu normální koláč. Podezírám rodiče, že ho vyměnili..., ale prý za to může kouzelná samoželírovací schopnost rybízu

Těsto na menší pekáč: 220 g hladké mouky, 110 g změklého másla, 110 g moučkového cukru, 3 žloutky, trocha mléka, aby se těsto dobře hnětlo.
Plech jsem vymazala herou, vysypala moukou a rozprostřela na něj těsto. Pekla jsem 15 minut v troubě vyhřáté na 190°C.
Potom se na koláč klade libovolné ovoce (říkám já), zvolila jsem zmražený rybíz, asi 500 gramů, protože v originálním receptu se dělá z půl kila jahod a z půl kila rebarbory. Zpětně nahlíženo by koláči nijak zvlášť neuškodilo, kdyby toho ovoce bylo trochu míň. (Bylo by možná zajímavé „ubrat“ vše a zároveň zachovat poměr tloušťky vrstev, takže třeba dát těsto na větší plech, aby bylo tenké a na to rozprostřít do tenké vrstvy ovoce, nebo ze všeho trochu ubrat, ale upozorňuji, že už z toho množství, které uvádím vzniknul malý koláč, ze kterého se nikdo pořádně nenají, leda by ho snědl celý sám. Ale pro rodinu to je chuťovka ke kávě.) Rybíz je dobré promíchat s cukrem, protože je kyselý a stávající koláč se bude muset cukrovat. Mně teda ta kyselost a nesladkost nevadí, ale už vidím bráchu a tátu…
Drobenku s ohledem na velikost pekáčku jsem udělala takto: 3 lžíce hrubé mouky, 2  lžíce másla, 2 lžíce moučkového cukru, půl sáčku vanilkového cukru. Ale klidně všeho může být o lžíci víc. Pak jsem dala znovu do trouby a pekla jsem mezi 170 a 180 stupni Celsia 50 minut. Jen se mi na okrajích plechu připeklo pár kuliček rybízu a drobků z drobenky, jinak koláč dopadl dobře. Rybíz se rozpekl to kapalného stavu a po vyndání z trouby bublal a choval se vůbec kapalně. Po vychladnutí rybíz s drobenkou normálně ztuhl, koláč šel dobře nakrájet a vyndat z pekáčku. 

Snad nevadí, že si recept v názvu přisvojuji. Z původního receptu jsem zachovala snad jen ty poměry těsta a ani ty ne zcela.   



Žádné komentáře:

Okomentovat

Genealogické objevy: Tragédie ze školní kroniky

Kdykoli objevím nějakého svého předka v matrice, mám radost, ale poštěstilo se mi ještě něco lepšího. Objevila jsem záznam o svém prapradědo...